Når man kører bil, skal man være opmærksom på mange forskellige ting ad gangen.
Når der i teoriprøverne spørges om man skal være ”særlig opmærksom på” et eller andet, spørges der i virkeligheden om hvad skal du være mest opmærksom på i denne situation. Det som man skal være mest opmærksom på er det som først har indflydelse på ens videre kørsel.
Hvis der for eksempel er et billede hvor der er et vejarbejde i højre side af vejen, og længere henne ad vejen er en lysregulering, så skal du være særlig opmærksom på vejarbejdet, men kun være ”opmærksom” på lysreguleringen.
Billederne til teoriprøven er stillbilleder, så nogle af tingene skal forklares i det indledende spørgsmål. Du får for eksempel at vide hvor stærkt du selv kører.
Hvis du for eksempel kører 40 KM/t. i et tættere bebygget område, så har du allerede sat hastigheden lidt ned. Hvis du får at vide at den forankørende kører langsomt, så betyder det væsentligt langsommere end dig, og det vil være hensigtsmæssigt at overhale hvis det kan gøres lovligt, og uden at være til fare eller unødig ulempe for færdslen.
Når man ser et billede med sne eller is ved kørebanen tænker man at der nok kommer en svar mulighed hvor man skal være opmærksom på nedsat vejgreb. Du skal ikke sidde og vente på det svar som du tror kommer, og så ikke koncentrerer dig om de andre spørgsmål. Det kan være at svarmuligheden slet ikke kommer, da det ikke var relevant lige i denne situation.
Pas på ikke at overtænke billederne. De er ikke alle sammen så indviklede. Nogle billeder er meget simple, og hvis man sidder og tænker at det var ”for nemt”, så er det ikke nødvendigvis rigtigt. Nogle spørgsmål er virkelig nemme.
Du skal som sagt være opmærksom på mange ting, men nogle gange spørges der ind til ting som egentligt ikke har relevans for din videre færdsel. Hvis der for eksempel spørges om du skal være opmærksom på en færdselstavle der viser at der er vejarbejde på en sidevej, men du har fået at vide at du skal fortsætte ligeud, så skal du svare nej.
Der er aldrig fire svarmuligheder hvor svaret er nej til ét billede. Der kan godt være to gange nej i billeder omhandlende parkering og standsning.
Hvis der spørges om du skal være opmærksom på vejens type, så skal der være noget der fortæller dig hvilken type vej der er tale, om for at du skal svare ja. Det kan for eksempel være en færdselstavle for hovedvej / motorvej / motortrafikvej / gågade / opholdslegeområde eller lignende.
Den første indskydelse er ofte den rigtige! Hvis man kommer til at overtænke et spørgsmål, og retter det flere gange, så mister man ofte koncentrationen, og hører måske ikke ét eller flere af de andre spørgsmål som man så kan komme i tvivl om bagefter.
En teoriprøve kan føles lidt ligesom en eksamen, og det er nemt at stresse sig selv over om man består eller ej. Prøv at slappe af, og sørg for at være i god tid ved prøvestedet. Hav styr på de papirer som du skal have med til prøven, og øv dig på netprøverne indtil du er nede på et par fejl i hver prøve. Det giver også en god selvtillid at vide at man kan bestå.
Træn i teoriprøver på Teoritimen, og tag gerne samme teoriprøve flere gange så du øver dig i at svare rigtigt, og kommer ”ind i rytmen” samtidig med at du vænner dig til den lidt specielle måde som spørgsmålene stilles på.